Sunday 22 July 2012

kasih dan sayang ^^

pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertnya kepada gurunya. ketika itu guru tersebut
sedang mengajar mengenai kasih sayang


PELAJAR: 'cikgu , macam mane kita na pilih sesorg yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang ? macam mana juga kasih sayang itu na berkekalan ?
CIKGU: 'ok , kamu ikut ape yang cikgu suruh. kamu pergi ke padang.kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi  walau sekali. dah petik rumput  PALING cantik , bawa ke kelas '

apabila pelajar tersebut pulang ke kelas tiada sehelai rumput pun ditangannya cikgu bertanya 'kenapa tiada rumput yg dipilih ?
 
PELAJAR: ' tadi masa saya berjalan saya carilah rumput yang  PALING cantik , memang ad yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik , maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang palin cantik tanpa menoleh kebelakang lg , tapi sampai di penghujug padang  , saya ta jumpa pun yang paling cantik mungkin ada di antara yg belakang saya tadi rumput yang paling cantik tp dah cikgu cakp tak boleh menoleh ke belakang jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik '

CIKGU: ' ya itulah jawapanya . maknanya apabila kita telah  berjumpa dengan seseorng yg kita sayang , jangn la kita mencari lebih baik dri itu , kita patut hargai org yg berada di depn kita sebaik2nya jgn kita menoleh ke belakang lg kerana yg berlaku tetap da berlaku , semoga yg berlalu tdk berulang lg . dan ingatla orng yng paling kita sayang itulah yg paling cantik dan paling baik . walau na ikudkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi .................

No comments:

Post a Comment

kawan sye :)